Tosi oudot albumit #3: 4+20

Vuonna 1971 ilmestyi paljon tosi friikkejä levyjä. Yksi niistä oli kotimaisen, tämän kirjoitushetkellä huippusuositun artistin debyyttialbumi. Miellämme Vesa-Matti ”Vesku” Loirin empimättä valtakulttuurin edustajaksi, mutta hänen albuminsa 4+20 ei ole nähnyt valtakulttuurista vilaustakaan. Joissakin yhteyksissä sitä on nimitetty Veskun ”huumelevyksi”. Tiedä häntä, onko väitteessä kirjaimellista perää. Levyn musiikki on kuitenkin paljolti sitä hörhöilyä, jonka myöhempien aikojen ihmiset tapaavat yhdistää hippi- ja huumekulttuuriin. Osittain se on myös jotain ihan muuta. Sanotaan siis asia näin: 4+20 on outo albumi.

Levy pyörähtää käyntiin esityksellä nimeltä 4 + 20 (1. Session). Alkuperäinen 4 + 20 on Crosby, Stills, Nash & Youngin Déjà vu -albumin raita, jonka pohjalle Veskun kappale on jammailtu. Kiintoisaa vain, ettei esityksillä tunnu olevan musiikillisesti mitään yhteistä. Pienen tutun melodianpätkän kyllä erottaa, mutta se onkin ainoa yhteys – ja ainoa katkelma, jonka Vesku ylipäänsä laulaa. Tutun, karheankomean lauluäänen sijaan kuulemme sooloinstrumenttina huilua. Jatkoa seuraa Turkish Coffeen muodossa; nyt Loiri ei laula ollenkaan, vaan pelkästään hieman ähkii huilunsoittonsa sekaan. Sitä jammailua kestää yli seitsemän minuuttia. Kolmantena saamme version standardista Anttilan keväthuumaus. Vesku ei laula vieläkään, ja siihen loppuvat yhtäläisyydet edellisten raitojen kanssa. Hämmentävä kokemus. Lisää huilujatsia – välillä myös saksofonijatsia (Eero Koivistoinen!) – tarjoillaan Candle Dancen nimellä. Kappale on napattu Herbie Mannilta, jonka katalogi tuntuu olleen 4+20:n ensisijainen inspiraatio.

Vinyylin kääntöpuolen ensimmäinen biisi on Carnavalito & El Condor Pasa. Kuulemme siis eteläamerikkalaista musiikkia, ja Vesku pitäytyy edelleen laulun sijaan huilussa. Tässä vaiheessa valtaosa levystä on jo kuultu, eikä Loiri ole käytännössä laulanut ollenkaan. Seuraavaksi saamme lopultakin laulunumeron. Mutta millaisen! Mummon kaappikello on vedetty alusta loppuun täydellä pikkuoravameiningillä, ja vaikka vokalisti mitä ilmeisemmin onkin Vesku, sitä ei tunnista. Samalla ei voi välttyä ihmettelyltä, mitä hemmettiä tämä kappale tekee tällä albumilla. Sen jälkeen Coming Home Baby – mielestäni levyn paras esitys – roudaa tunnelmat takaisin huilujammailun puolelle. Kuusiminuuttisen biisin meiningissä on jotain samaa kuin John Mayallin vuonna 1969 ilmestyneessä klassikkoalbumissa The Turning Point, joskin se on jälleen instrumentaali eikä Mayallin levy kuulosta näin hyvältä. Loppuun kuullaan vielä kaksi 4 + 20:n pohjalta syntynyttä jamisessiota sekä niiden välissä lopultakin Veskun tuttua karheankomeaa lauluääntä kappaleessa Itkevä huilu. On pakko tunnustaa, että biisi on tältä pohjalta omaan korvaani melkeinpä levyn heikoin.

Vuonna 1971 musiikkimaailma oli avoin. Ei tiedetty ollenkaan, mihin suuntaan musiikkikulttuuri oli kehittymässä, eikä välttämättä edes haluttu tietää. Enemmänkin nautittiin siitä vapaudesta, jonka 1960-luvun lopun myllerrys oli taiteilijoille suonut. Missä esimerkiksi vuonna 1968 kapea vanha bisnes piti aika lailla vielä kiinni omastaan, 1971 se oli pitkälti menettänyt asemansa. Love Records erityisesti julkaisi musaa maan ja taivaan väliltä, eikä muissa levy-yhtiöissä haluttu olla (tai kyetty olemaan) pekkaa pahempia. Samanlainen muutos olisi myös 2010-luvulla sekä mahdollinen että erittäin tarpeellinen. Hyväksi oppimateriaaliksi käy Vesa-Matti Loirin, Hasse Wallin, Pekka Sarmannon ja kumppaneiden jammailu tällä omituisella albumilla, joka vielä omituisemmin myytiin melkoisen paljon uusintapainoksena vuonna 2011. 4+20 on klassikko, jota siitä kaikkien (ainakin 1980–2000-luvulla vallinneiden) taiteen sääntöjen mukaan ei olisi pitänyt tulla. Hyvä näin, edes näin.

R-764321-1156672842.jpeg

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s